Maca – superjedzenie, które poprawi jakość życia

Maca to roślina – cud, porastająca płaskowyże w Andach na terenie Peru.
Maca, zwana superjedzeniem pochodzi z tej samej rodziny co chrzan,a jej aromat przypomina karmel. Jej korzenie mają zbawienne właściwości lecznicze.

Właściwości odżywcze tego korzenia są coraz bardziej docenianie i korzeń staje się bardzo popularny na zachodzie Europy.
Najważniejszą wartością Macy jest to, że jest ona adaptogenem. Znaczy to, ze korzeń dostosowuje się do sytuacji i stanu organizmu i każdy przypadek leczy indywidualnie – w zależności od jego potrzeb.

Maca - superjedzenie


Maca jest używana w Peruwiańskiej kuchni od tysięcy lat. Nie ma udokumentowanych przypadków jej szkodliwość, natomiast jest wiele dowodów na jej korzystne działanie na organizm człowieka.

Korzyści ze spożywanie Macy:

  • Więcej energii – Maca pobudza organizm bez stresowania nadnerczy, jak ma to w zwyczaju kawa
  • Zwiększa libido i funkcje seksualne – Maca jest afrodyzjakiem. Działa energetycznie na kobiety i mężczyzn.
  • Zwiększa płodność – czarna Maca poprawia jakość spermy, zwiększając ilość plemników, a czerwona Maca harmonizuje gospodarkę hormonalną u kobiet i reguluje cykle menstruacyjne. Maca zawiera różnorodne aminokwasy, które regulują ilość hormonów w orgaznizmie.
  • Eliminuje depresję, poprawia nastrój – gdy spozywana regularnie, Maca wpływa na dobry nastrój. Posiada tzw. macamidy, które zmniejszają niepokój i depresje.
  • Eliminuje negatywne objawy menopauzy
    Wpływa na koncentrację i pamięć, powoduje tzw. „jasny umysł” – czarna Maca wspomaga pamięć i procesy nauczania. Jest bezpieczna dla dzieci i dorosłych.
  • Wzmaga cyrkulację krwi
  • Pomaga zwalczyć trądzik – regulując balans hormonalny, leczy wszelkie niedoskonałości na skórze

Jak spożywać Macę?

Maca występuje w formie proszku lub żelu. Pierwsza to zmielony korzeń natomiast żel jest poddany obróbce cieplnej. Nie posiada już wszystkich enzymów, jednak nadal zawarte sa w niej wartości odżywcze.

Macy nie da się przedawkować. Jednak optymalnie należy spożywać ją w ilości 2-4 łyżeczek dziennie. Organizm w większości sam daje znaki czy potrzebuje jej więcej czy mniej. Można ja dodawać do napoi (nie gotować), jogurtów, shakeów i porannych smoothie lub posypywać nią potrawy. Maca nadaje słodkawy smak potrawom i drożdżowo karmelowy aromat. Jeśli zapach jest uciążliwy, na rynku można spotkać również kapsułki z Macą.
Maca na każdego zadziała inaczej. Jest adaptogenem i działa wybiórczo w tych rejonach, w których organizm potrzebuje pomocy.

źródła:
thepaleomama.com/2014/04/08/14-benefits-maca-14-maca-recipes/
herbwisdom.com/herb-maca.html
themacateam.com/maca-dosage
muscle-health-fitness.com/benefits-of-maca-root.html/